2008. szeptember 8., hétfő

Mandulás körtelepény

Az ezeréves körtefánk pici kemény körtéi remek alapanyagnak ígérkeztek. Ezt a receptet is már korábban kiválasztottam, csak várni kellett, amíg a körték megérnek. Lehet, hogy a körték nem voltak elég jók, bár szerintem ezek finom körték, de nekem lehetett volna egy kicsit markánsabb is a gyümölcs. Kicsit másképp képzeltem, na. (;

Mandulás körtelepény

Hozzávalók:

A tésztához:
  • 15 dkg liszt
  • 10 dkg vaj vagy margarin
  • 5 dkg porcukor
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • 1 citrom héja
  • 1 tojássárgája
A töltelékhez:
  • 6 érett körte (esetleg befőttből)
  • 12 dkg vaj vagy margarin
  • 12 dkg porcukor
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • fél citrom héja
  • 2 tojás
  • 12 dkg hámozott, darált mandula (diót használtam)
  • 5 dkg liszt
  • 2 ek. rum
  • só, liszt, vaj, ribizlilekvár, szemes mandula
A lisztben a vajat elmorzsoljuk, majd hozzáadjuk a cukrot, vaníliás cukrot, csipet sót, kevés citromhéjat és a tojássárgájával sima tésztává gyúrjuk. A tésztát kb. 30 percre hidegre tesszük.
Egy sütőformát vajjal kikenünk és megszórjuk liszttel. A tésztát kb. 3 mm vastagra nyújtjuk, majd belőle kb. 34 cm átmérőjű korongot vágunk ki. A sütőformát ezzel kibéleljük, megkenjük ribizlilekvárral.
A körtéket meghámozzuk, megfelezzük, magházukat kivágjuk.
A tojások sárgáját és fehérjét szétválasztjuk. A vajat a vaníliás cukorral, a finomra reszelt citromhéjjal és a porcukor felével krémesre keverjük. A tojássárgákat külön-külön hozzákeverjük. Hozzáadjuk a darált mandulát, beleszitáljuk a lisztet végül a rummal lazítjuk. A tojásfehérkéket a maradék cukorral krémes habbá verjük és a mandulás keverékhez adjuk.
A masszát a sütőformába helyezett tésztára simítjuk. A 12 fél körtével körben lefedjük. A lepényt kb. 50 percig sütjük, cukormázzal bekenjük és mandulaszemekkel díszítjük.

Én 180 °C-on sütöttem, szép barna lett ennyi idő alatt, bár a tészta talán még elbírt volna némi sütést. A cukormázat lehagytam, így is elfogyott (; A fotón itt piteformában sült a süti, én csatos tortaformába tettem, azzal a módszerrel, mint a citromtortát. Meg sem próbáltam deszkány kinyújtani :) Viszont így alig lett oldala, de ez a darált diós keverék szépen megáll ha megsült, szerintem úgy is jó, ha egyáltalán nincs oldala.

Nincsenek megjegyzések: