2008. augusztus 9., szombat

Tesztsüti

Az előző cukkinis sütihez kellett volna egy ládaforma, de nem volt. Vagyis van, de az régi, kicsi és mintha rozsdásodna is. Kellett volna már korábban is ilyen forma, én szeretem a gyümölcskenyérféle kevert tésztás sütiket. Tegnap vettünk is egy remek 30 cm-es példányt Dr. Oetker nevével fémjelezve. Mindenképp ki akartam próbálni, úgyhogy végiglapoztam az összes fényképes szakácskönyvet, hogy találjak valamit, ami kedvemre és a formába is való volna. Találtam egy gyümölcskenyeret, de végül nekiálltam lapozgatni az ezeréves Váncza süteményes könyv egy újabb kiadását, és inkább ez ebben talált recept mellett döntöttem.
Úgy rémlik valamikor korábban egy foodblogger készített egy listát jópár résztvevővel a kedvenc fűszereket illetően, és emlékszem, hogy szegény ánizs a nem kedvelt lista első helyezettje lett. Szóval előfordulhat, hogy ezt a receptet olvasva nem sok látógató szeme fog felcsillanni (; Mondjuk az is igaz, hogy az ánizs inkább amolyan karácsonyi fűszer, de én szeretek mindent, aminek "kanalas" íze van, így aztán jöhet nyáron is :)
Az ánizs (Pimpinella ansinum) egyébként az egyik legrégebbi fűszernövény, már az egyiptomiak is ismerték. Magyarország területére a római katonák révén került, a középkor népszerű fűszernövénye volt. A petrezselyemfélék családjába tartozik és a Földközi-tenger mellékéről származik, de itt nálunk is remekül megnő. Ami a gyógyhatását illeti: remek köptető, étvágyjavító, szélhajtó, emésztést serkentő, enyhe hashajtó, valamint a háziállatok féreghajtó szereinek is alkotója.
Tekintve, hogy mennyire intenzív íze van, attól tartok a megszeretésében nem használ túlságosan a tudat, hogy egészséges, de talán mégis (o;
(fénykép sajnos nincs, mert kölcsön adtuk a masinát)

Mazsolás ánizsos kenyér

Hozzávalók:
  • 4 tojás
  • 20 dkg cukor
  • 1 dkg ánizsmag
  • 5 dkg apró, világos mazsola (én kb 8 dkg birsalmasajtot használtam)
  • 15 dkg liszt
  • fél zacskó sütőpor
A tojások sárgáját a cukorral fehéredésig keverjük. Az ánizsmagnak a felét durvára megtörjük, majd a mazsolával együtt a cukros-tojásos masszához adjuk. A sütőport elkeverjük a liszttel, majd ezt is tojásokhoz adjuk. A tojásfehérjékből kemény habot verünk, és a lisztes masszába forgatjuk. Kivajazott és lisztezett formába öntjük a masszát és szép világosra sütjük. Nálam ez 180°C-on kb. 40 perc volt (tűpróba!). A kisült tésztát kendőbe csavarjuk és közvetlenül felszolgálás előtt szeleteljük.
Szerintem édes lett, 15 dkg cukor is elég lehet, meg elbírhat egy kis vágott diót is. A birsalmasajt viszont passzol, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy én a kuglófon kívül szinte semmiben nem szeretem a mazsolát, főleg nem túros töltelékben :)

A mi süteményeskönyvünk (Váncza könyv), 187. recept

Nincsenek megjegyzések: