2008. augusztus 25., hétfő

Még mindig szilva

Nem mondom, hogy ez lesz az utolsó szilvás bejegyzés, mert van még a fán, de egyelőre nincs több a tarsolyban (o;
Meg kell mondjam, ezt a két receptet még sosem próbáltam, így nem tudom megmondani, hogy milyen lesz, de mindenesetre közzé teszem, hátha másnak is kedve támad kísérletezni. Vagy legalábbis van egy csomó szilvája :) Ha el nem felejtem, majd később mellékelek fotót is. Mondjuk akkor volna jó, amikor majd kibontjuk őket.

Konyakos szilva

A megmosott és lecsurgatott szilvákat tűvel megszurkáljuk. Egy nagy cserépedényt (rumosfazék) vagy uborkás üveget háromnegyed részéig - egy kiló szilvához egy kiló cukrot számolva - megtöltünk. Annyi konyakot öntünk rá, hogy jól ellepje, és fahéjjal ízesítjük, utána könnyedén megkeverjük. Az edényt a saját fedőjével vagy egy kistányérral lefedjük, és időnként megkeverve 10 hétig állni hagyjuk. Az érlelési idő leteltével a fahéjakat kihalásszuk, és a gyümölcsöt kisebb üvegekbe átmerve lezárjuk. Megkezdve is hónapokig eláll.

Nem tettem bele ennyi cukrot, de nem emlékszem, hogy mennyit :) Mindenesetre egy 3 literes befőttes üveget használtam, egyelőre a spájzban gondolkozik. Felírtam a naptárba, mikor kell kiszedni (; Apukám időnként ilyen-olyan alkalomból kap valamilyen szeszt, ami többnyire brandy, vagy whisky, ellenben senki nem szereti nálunk. Így aztán próbálkozhatok ilyen drága alapanyagokkal, mert van több üveggel is a spájzban :) Még szerencse, hogy nem romlanak meg :)

Ecetes szilva

Hozzávalók:
  • szilva
  • 2 dl borecet (én fehéret használtam)
  • 13 dl víz
  • 1 citrom
  • fahéj
  • 35-40 dkg cukor
A szilvát megmossuk, és lecsepegtetjük, majd üvegekbe rakjuk. A vízből, ecetből, cukorból szirupot főzünk a fahéjjal és a citromhéjjal (a citromot zöldséghámozóval hámozzuk meg) majd forrón a szilvákra öntjük. Az üvegeket lábosba rakjuk, felöntjük vízzel majd kiforraljuk és a vízben hagyjuk kihűlni.

A recept alapja Horváth Ilona ecetes szilvája. Ott úgy írja, hogy a szilvákat tegyük porcelán edénybe, és ott öntsük rá a szirupot, majd miután kihűlt, akkor tegyük a szilvákat üvegbe. Valóban egy kicsit összementek a szilvák, látszik az üvegben, hogy úsznak, és még kb. két szilva férne bele. De úgy döntöttem ez nem akkora veszteség, nomeg megtöltögettem az üvegeket, hogy lássam mennyi szilva kell, és nem nagyon akartak kijönni. Legfőképp ezért nem forráztam őket tálban (;

Nincsenek megjegyzések: