2011. január 7., péntek

Bulgur

A bulgur a török és közel-keleti konyha egyik alapvető alapanyaga, idehaza is minden török étteremben lehet kapni. Gyakorlatilag egy előfőzött, tört búza. A búzát nagy üstökben előfőzik, majd megszárítják és utána különböző finomságúra törik. A törökök a nagyobb szeműt pilavlik bulgurnak hívják, ezt elsősorban köretként fogyasztják, a finomabb szemű köftelik bulgur pedig saláták, töltelékek alapanyaga.
Mivel a gabona már előfőzött, nagyon hamar elkészül, elég csak forró vízzel leönteni és állni hagyni.
Elsősorban durum búzát használnak a bulgur készítéséhez, aminek köszönhetően táplálkozástani szempontból egészségesebb, mint mondjuk a sima fehér rizs. Több rostot és ásványi anyagot is tartalmaz, így a glikémiás indexe is alacsonyabb.

Én még Isztambulból hoztam egy zacskóval, mert ott mindenfelé lehetett kapni és olcsó is volt. Itthon bizonyára bioboltokban és arab élelmiszereket árusító boltokban lehet kapni. Tegnap hirtelen felindultságból csináltam belőle egy adagot, a török éttermekben kapható verziót szerettem volna utángyártani, ami sikerült is (: Nem tudtam pontosan milyen arányban kell hozzá vizet adni így ránézésre másfélszeres víznél döntöttem, ami talán kicsit sok volt. A gabona egyébként tényleg nagyon hamar megfő, így aztán túl sokat nem kell vele vacakolni. Mivel van egy zacskó csicseriborsóm is, már ki tudja mióta, megpróbálkozok majd a falafel gyártással is. Azután pedig már csak a joghurtos spenótsaláta van hátra (;


Bulgur

Hozzávalók:
  • egy pohár bulgur (2 dl)
  • egy bő pohár víz
  • egy kis fej hagyma
  • egy kicsi sűrített paradicsom konzerv
  • olaj, só
A hagymát vágjuk finomra és futtassuk meg olajon. Adjuk hozzá a bulgurt, keverjük át és öntsük fel a vízzel. Ha a víz felforrt, el is zárhatjuk a gázt, és fedő alatt szépen megpuhul. Amikor kész, keverjük hozzá a sűrített paradicsomot.
Én most sült céklával ettem, és nekem nagyon jól összepasszolt.

3 megjegyzés:

enes írta...

Külön köszönet ezért a bejegyzésért, mert úgyis már meg akartam főzni a bulguromat, csak picit tanácstalan voltam.
Sebaj, holnap megfőzöm és talán hétfőre is marad még, hadd röhögj az eredményen (mert magamat ismerve nem lesz ilyen szép, mint a tiéd). :)

enes írta...

Megfőztem és rajongom! :) Nekem való gyors, egyszerű, de finom kaja... :) (Persze ismét vakolni lehetne vele, de nem én lennék, ha nem ilyenre sikerült volna... :P )

dia írta...

Majd legközelebb kevesebb vizet öntesz rá, és kész. Kísérletezni kell. Én ma csináltam egy nem formálható trüffelt pl (; Úgyhogy majd következőre, mert az íze amúgy tök jó (;