2011. november 13., vasárnap

Birsalmasajt

Mindig is szerettem, de sosem csináltam. Valahogy bennem az a kép élt, hogy ez valami nagy munkával járó mutatvány és csuda körülményes dolog. Hát kérem szépen semmivel sem bonyolultabb, mint a lekvárfőzés. Most tekintsünk el attól, hogy én a figyelmetlenségem okán többet dolgoztam vele, mint kellett volna (: 
Egy barátnémnál voltam vendégségben Baranyában, ahol is megemlítettem, hogy szeretem a birsalmát, és erre rögtön kaptam egy egész szatyorral. Nagyon szépek voltak, meg egyébként sem akartam, hogy kárba vesszen, hát nekiálltam a birsalmasajtnak. Igaz, hogy minden receptben le van írva, hogy nem kell meghámozni, de valahogy nekem ez minden alkalommal elkerülte a figyelmemet, és gondosan meg is hámoztam az almákat. Sajnos (nézőpont kérdése mondjuk) kukacosak voltak az almák, így aztán az nem jöhetett szóba, hogy egészben megfőzzem őket. Kibelezni sem volt egyébként túl nehéz, annyira azért nem kemények. Miután feltettem az almákat főni, szépen lementem a spájzba tálakat keríteni. Közben gondoltam rendbe szedem az üvegeket is, ellesz a birs a lábasban, víz is van, baj nem lehet. Na persze, hogy lett baj. Mire felértem, addigra ujjnyi vastagon feketén odaégett a massza (: Gyorsan átöntöttem másik lábasba, szerencsére az ízén és a színén nem látszott meg a baleset, de a lábost jó sokat kellett sikálnom (:
Eddig mindenkinek ízlett a végeredmény, de azt hiszem tényleg kellett volna bele a héj, egy kicsit talán jobb állaga lenne. Sebaj, majd legközelebb okosabban csinálom (;

Birssajt 
A megmosott, de meg nem hámozott birset annyi vízzel, hogy jól ellepje, addig főzzük, míg jól megpuhul. A vizet - ha maradt rajta - leszűrjük róla, a gyümölcsöt átpasszírozzuk, megmérjük és ugyanannyi cukorral és minden kilóra 1/2 citrom levével addig főzzük, folytonos kevergetés közt, míg a kellő sűrűséget eléri. Vagyis, míg a tányérra öntött csepp nem folyik szét, hanem rögtön megalszik. Ezután tovább keverjük, míg kissé kihűl. Langyosan beletöltjük  vízzel kiöblített formákba, vagy kis tányérokba és megszárítjuk. Ez 1-2 nap alatt megtörténik. Ekkor deszkára vagy porcelántálakra borítjuk s pár napi szárítás után dobozokba rakjuk, de jó, ha a doboz tetejét több helyen kilyukasztjuk. Nagyon jó a birssajt, ha mielőtt formákba öntenők, dióbelet, vagy meghámozott mandulát keverünk bele.
Az Ínyesmester szakácskönyve, 433. o.

Birsalmasajt
Az érett birsalmákat felszeleteljük, magházuktól megtisztítjuk, majd héjával együtt forró vízben puhára főzzük. Leszűrjük és áttörjük.
Minden kg áttört gyümölcsre 80 dkg cukrot számítunk. Állandó keverés mellett addig főzzük, amíg a lábas alja láthatóvá válik. Ekkor adjuk hozzá a cukrot. További 15-20 percig főzzük. Dúsíthatjuk durvára vágott dióval vagy hámozott, darabolt mandulával.
Vízzel kiöblített őzgerincformába öntjük és másnapig hagyjuk dermedni. Kiborítjuk, és még 2-3 hétig száraz helyen száradni hagyjuk. Ezután celofánba csomagoljuk, és a kamrában tároljuk.
Szalay Könyvek - Családi szakácskönyv, 577. o.

Nincsenek megjegyzések: