2011. szeptember 29., csütörtök

Pritaminpaprika (paradicsompaprika) télire

Csudálatosan szépséges ősznek vagyunk kérem szépen tanúi, nem győzök örömködni a szép időre való tekintettel. Most van szezonja ráadásul az egyik kedvenc zöldségemnek, a pritaminparikának, avagy paradicsompaprikának, ahogy nálunk ezt hívják. 
Korábban mindig a nagymamám szokta ezt eltenni télire, és mindenkinek nagy kedvence. Érdekes módon idehaza mi sosem csináltunk, meg valamiért ilyen paprikát sem nagyon ültettünk. Ennek köszönhetően a téli készlet nagyban függött a terméstől. Idén viszont megvilágosodtam, hogy mi volna, ha egyszerűen elmennék a piacra, vennék én paprikát és eltenném. Amúgy sem elvárható a 88 éves nagyanyámtól, hogy ezt megcsinálja. Gondolatot tett követte, és most itt sorakoznak a szépséges üveg savanyúságok. No persze az majd csak később derül ki, hogy valóban sikerrel jártam-e, de őszintén reménykedek, hogy lesz olyan jó, mint a nagymamáé. Szerettem volna kisebb paprikákat venni, mert azokból szerintem pofásabb gerezdeket lehet vágni, és csinosabban mutat az üvegben, de abból csak olyan fonnyadtakat láttam, hogy azt inkább nem vettem.
Sajnos nem tudtam megkerülni, hogy valamilyen tartósítószert használjak, de hát ezeket a paprikát mégsem lehet kiforralni, mert összeszottyadnak. Így aztán igyekeztem körültekintően eljárni, és kiforralni a befőttesüvegeket, meg a páclének is felforralni a vizet és visszahűteni. Tudom, hogy ezt amúgy is meg kéne csinálni, de az uborkát az ember kiforralja, a lekvárt halálra főzi, szóval ott elég minimális a valószínűsége annak, hogy a tél folyamán megromoljon. Remélem itt sem lesz baleset, és majd januárban is vidáman ehetjük a savanyúságot.


Felöntőlé paprikához

Hozzávalók:
  • 1 liter víz
  • 1,5 dl 20%-os ecet
  • 1 ek. só
  • 20 dkg cukor
  • mustármag
  • késhegynyi kénpor (nátrium-benzoát)
A paprikákat megmossuk, kimagozzuk, cikkekre vágjuk és az üvegekbe rakosgatjuk. Én kb. 2 tk. mustármagot raktam egy 720 ml-es üvegbe, meg dobtam bele pár szem borsot is, igaz ez nem szerepel a receptben. Elkészítjük a páclevet is, felöntjük vele az üvegeket, hogy teljesen ellepje a paprikákat majd gondosan rátekerjük a fedőt.
3 kg paprikához (pucolatlan) kb. 3 liter levet használtam el.

Nincsenek megjegyzések: