2009. március 8., vasárnap

Barackos teasütemény

Van egy igen nagy színes-szagos szakácskönyvünk, nagyon szép fotókkal minden recepthez. A mesekönyvszerű külső miatt azt hittem elsőre - sőt még többedik lapozásra is, hogy ez megint valami külföldiből fordított szakácskönyv, hülye receptekkel és hülye hozzávalókkal. Erre még a hozzávalóknál felsoroltak bögrés mennyisége is rásegített. Csak miután van benne pár hagyományos magyaros édesség is, kezdtem megnézni, hogy mégis miféle könyv ez. Hát egy részben valóban külföldi, elvileg ausztrál, de kétlem, hogy a mákos guba meg a Rákóczi túrós és máglyarakás is onnét származna. Szóval alaposabban megnéztem a könyvet és rájöttem, hogy remek sütik vannak benne. A múlt héten meg is jelöltem 3 receptet, és egy meggyes pitének neki is álltam. Mit mondja... kudarc lett :) A sütési időn időnként egészen nagyot lehet bukni, és ilyenkor nem hiszem el, hogy szimplán az egyes sütők különbözősége lenne az ok. Tudom, hogy ki kell tapasztalni a saját sütőnket, de úgy érzem az mégis túlzás, hogy az előírtnál 5 perccel tovább sütöm, és mégis nyers marad a tészta. Még lehetett volna esetleg azzal magyarázni, hogy a meggyet nem csöpögtettem le rendesen és eláztatta a tésztát, de sajnos nem. Egyértelműen nyers maradt. Lett a kutyának egy jó napja :)
Én házi barackbefőttet tettem rá, ami mondjuk nem mutat olyan jól, mint a szép gerezdek. Igaz a könyvben lévő fotón a gerezdek egészen össze vannak fonnyadva, és egyik-másik meg is van égve. Szerintem az enyém jobban néz ki :) Mondjuk azt hittem, hogy a cukor majd rákaramellizálódik, de inkább csak ráolvadt. Én barackkompótot is el tudok mellé képzelni.


Barackos teasütemény

Hozzávalók:
  • 12 dkg vaj
  • 1/2 bögre cukor
  • 2 tojás
  • 1 tk vaníliaaroma
  • 2 bögre finomliszt
  • 2 tk sütőpor
  • 1/2 bögre cukor
  • 1/2 tk só
  • 1/2 bögre tej
  • 3 hámozott, vékonyra szelt őszibarack
  • tejszín vagy fagylalt a tálaláshoz
A rátéthez:
  • 3 dkg ovlasztott vaj
  • 1 tk őrölt fahéj
  • 2 ek cukor
Vajazzunk ki egy 25 cm átmérőjű kerek tortaformát, s béleljük ki sütőpapírral. Keverjük ki a vajat, míg lágy lesz, s fokozatosan adjuk hozzá a cukrot. Verjük, míg könnyű és habos nem lesz. Egyenként adjuk hozzá a tojásokat; dolgozzuk el jól mindegyiket, mielőtt feltörnénk a következőt. Keverjük bele a vaníliaaromát. Szitáljuk össze a lisztet a sütőporral, cukorral, valamint a sóval, majd keverjük a krémes masszához. Adjuk hozzá a tejet is. Egy nagy fémkanállal keverjük meg.
Öntsük a masszát a formába, s a szélein is egyenletesen oszlassuk el. Most készítsük elő a barackdarabokat: körkörösen rendezzük el őket a torta tetején, s a vékonyabbik oldalukat nyomjuk a tésztába. Kenjük meg az olvasztott vajjal, szórjuk meg fahéjjal, valamint a cukorral, majd közepesen meleg sütőben 190 °C-on 40 percig süssük.
A süteményt vágjuk cikkelyekre, s melegen, tejszínnel vagy fagylalttal tálaljuk.
Én 10 perccel tovább sütöttem, igaz elsősorban azért mert elfeledkeztem róla :) De szerintem kellett is neki, sőt, még ha marad egy kicsit akkor sem történik semmi, szóval menjünk biztosra és szúrjuk meg tűvel. Egy bögre nálam 2,5 dl volt.

Gabula András, Halmos Mónika, Korpádi Péter, Patyi Árpád - Nagy süteménykönyv 18. oldal

Nincsenek megjegyzések: