2008. július 20., vasárnap

Szülinapi bejegyzés (o;

Nem is tudom már hogy esett a dolog, valami tortát akartam és találtam ezt, vagy előbb megtaláltam és csak alkalmat kerestem a megsütéshez. Mindenesetre úgy határoztam, hogy meglepem magam egy tarte au citron-nal születésnapom alkalmából :) Kerestem is bőszen a recepteket, és végül az Ízbolygónál talált receptre esett a választás. Azt kell mondjam, nagyon elnyerte a tetszésemet. Nagyon finom krémes, firss citromos., a tészta is omlós. Figyelembe véve, hogy túl édesnek találta, én 12 dkg cukrot tettem bele, de az az igazság (pedig nem szeretem én sem a túl édeset), hogy szerintem elbírta volna a 15 dkg-t. Nomeg vajból is csak 20 dkg-t raktam bele, ez a redukálás viszont valóban teljesen jó döntés volt. Fellelkesülve az ő nektarinos verzióján, én is kipróbálom majd valami más gyümölccsel is. A szezonra való tekintettel könnyen lehet, hogy egyenesen nektarinnal :)

A torta némi grillezés alkalmával került az asztalra, ezért más is készült. Amolyan előételfélének szántam, vagy a csuda tudja, megcsináltam, ha már kéznél volt a sok citrom :) A vietnámi szobatársaimtól lestem el ezt a csirkesaláta recptet, meg még egy édességet is, remélem majd annak a közlésére is sor kerül :)


Gỏi gà

Hozzávalók:
  • 2 csirkeszárny, 2 csirkecomb, csirkehát
  • 10-15 dkg hagyma
  • só, bors, citromlé
A csirkét vízben megfőzzük, nem kell só a vízbe. A hagymákat megtisztítjuk, majd felkarikázzuk, és meglocsoljuk citromlével. Hagyjuk a citromlében állni legalább egy fél órát, hogy kissé elvegye a csípősségét. A csirke ha megfőtt, öblítsük le hideg vízzel, és fejtsük le a húst a csontokról. A húst elég csak úgy kézzel összetépkedni. Nyomjuk ki a hagymát, keverjük a húshoz majd ízesítsük sóval, borssal, citromlével.
Lehet hozzá káposztát is keverni, itt egy másik recept, ezt a szobatársam találta.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Dia!

Utólag is sok boldog születésnapot és további finom születésnapi ételeket kívánok!

Azt a salátát jövő héten ki fogom próbálni. :)

D.

dia írta...

Köszönöm szépen! (:

Névtelen írta...

Szia! Itt a recept, amit említettem:


A legtöbb magyar pontyot eszik, pedig a ragadozó halak is nagyon finomak lehetnek. Valahogy elterjedt az a köztudatban hogy a csuka, süllő nagyon szálkás hal. Ezért annyira nem is szeretik megenni őket.
A recept úgy alakult ki, hogy valamiért főzni akartam valami húsételt, de csak az alábbi hozzávalók voltak otthon:

Tűzdelt csuka

Hozzávalók:

Csuka vagy süllő, fej nélkül. (Én jobban szeretem nyúzva, mint pucolva, nem kedvelem a halbőr ízét.)
Császárszalonna
Hagyma
Sajt
Tejföl

Az elkészítéshez szükség van egy hosszúkás tepsire. A halat oldalára fektetem, majd bevagdosom centinként egészen a gerincéig. A hagymát felkarikázom és a karikákat megfelezem. A szalonnát felvágom hosszában olyan fél centi vastag szeletekre. Ezen szeleteket pedig csíkokra.

A halat megsózom, megborsozom, persze érzéssel. Belsejét is. Hosszában végigfektetem a tepsiben úgy, hogy a hasa legyen lefelé. Esetleg lehet tenni alá 1-1 szalonna szeletet, hogy ne süljön le a tepsiben a hal alja. A lefektetett hal irdalt részeibe fél hagymát és szalonnacsíkokat tűzök. Ezt addig, ameddig van hely. Ha ügyesen eltávolítottuk a hal hátúszóját, akkor abba a részbe lehet tűzni a maradék hagymát, és szalonnát.

Egy pici olajat kell alátenni, bár ha nem teszünk, az sem végzetes. Lefóliázom és kb. fél óráig sütöm. Utána megnézem a kivett halat. Ha kifehéredett a húsa, akkor megpárolódott eléggé. Leveszem róla a fóliát, visszateszem sülni kb. 10-12 percre, hogy megpiruljon és a hal kicsit aranybarnás legyen, a szalonna pedig megsüljön. Ha ez készen van, kiveszem a sütőből, ráöntöm a fél liter tejfölt, lehetőleg egyenletesen elkenyem.

Ezután még egy kis időre 5-10 perc visszarakom, ameddig a tejföl el nem veszíti víztartalmának egy részét, esetleg ameddig nem kezd barnulni. Ízlés szerint.
A tejföllel együtt - vagy öt perccel utána - lehet még durvítani reszelt sajttal.

Ezek alapján van egy étel, ami hal, de nem halízű. :) Jól áll hozzá a főtt rizs és a házi "tzaziki".


Házi "tzaziki"

Hozzávalók:

(Kígyó)uborka
póréhagyma
kefír
tejföl

Ami valójában nem tzaziki, csak hasonlít kicsit rá. Szükség van hozzá uborkára, póréhagymára, tejfölre, kefírre és sóra.
Uborkát héjastól megmosom - feltéve hogy nem keserű a héja, mint pl. a kígyóuborkának - és fél centi vastag karikákat, azokból fél centi vastag csíkókat, abból fél köbcenti nagyságú kockákat kell aprítani. A hagyma zöldjét - ha kevés van, akkor a fehérjét is - felkarikázom amilyen vékonyra tudom. Ha vastag a hagyma, vagy a szára, azt hosszában is végigvágom, a lényeg, hogy nagyon apró legyen.

Az összeaprított uborkát megsózom, negyed óráig állni hagyom. Levét leöntöm róla. Összekeverem a hagymával, majd ezt a kefírrel és a tejföllel. Lehűteni és készen is van.

Ime sütésre készen és megsütve, tejfölre várva.