2011. február 11., péntek

Klasszikus: Jókai bableves

Szeretek így főzni, amikor nem kell kapkodni, hanem kényelmesen, ráérősen tehetem a dolgom. Ma is ez a helyzet, enyém az egész délelőtt, csak magamra főzök, úgyhogy senki nem áll itt a sarkamban, hogy mikor lesz már kész az ebéd (: Persze majd este más is eszik, de egyelőre csak magam vagyok.
Azt hiszem talán még sosem ettem egyébként Jókai bablevest, de szeretem az ilyen gulyás-szerű, tartalmas leveseket. Persze csak a magam finnyás módján, mert ezekbe a levesekbe aztán jár mindenféle, amit én egyáltalán nem akarok megenni. Most is szerettem volna a kutyát megörvendeztetni a füstölt csülök bőrével, de aztán rám parancsoltak, hogy legalább egy részét igenis tegyem vissza. Így aztán a bőr felét belekockáztam a levesbe, de jó nagy darabokra vágtam, hogy könnyű legyen kihalászni (:
Nagyon finom lett egyébként, én nagyon meg vagyok elégedve vele.

Jókai bableves

Hozzávalók:
  • 25 dkg tarkabab
  • 1 kisebb füstölt csülök
  • babérlevél
  • 1-1 sárga- és fehérrépa
  • 1 kisebb zeller
  • 20 dkg kolbász
  • 1 kicsi vöröshagyma
  • 1 ek. zsír vagy olaj
  • 2 ek. liszt
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • pirospaprika
  • 2 dl tejföl
  • 1 csokor petrezselyemzöld
A babot és a csülköt előző nap beáztatjuk külön-külön. Friss vízben, babérlevéllel ízesítve feltesszük főni őket együtt. 40-45 percnyi csöndes forralás után beletesszük a megtisztított zöldségeket. Ha minden belevaló megpuhult, a csülköt kiemeljük a levesből. A zsíron megfonnyasztjuk a vöröshagymát, a zúzott fokhagymát, s a pirospaprikával rántást készítünk, amivel besűrítjük a levest. Azután beletesszük a felkockázott csülköt, a felkarikázott kolbászt és átrottyantjuk. Ízesítjük tejföllel, apróra vágott petrezselyemmel s máris tálalhatjuk. Van, ahol csipetkét is főznek bele, és sűrűn bevagdosott, sült kolbásszal megkoronázva adják asztalra.


Szalay Könyvek - Családi szakácskönyv 13. o.

Nincsenek megjegyzések: