2010. február 21., vasárnap

Áfonyatorta

Anyukámék még ősszel vettek Erdélyből hazafelé a piacon egy vödör áfonyát, aminek nagy részét megfőztük lekvárnak, de fagyasztottunk is le belőle pár dobozzal. Szegény gyümölcs egészen feledésbe merült, a héten jutott valahogy eszembe, hogy van egy gusztusos recept az egyik szakácskönyvben.
Nagyon szimpatikus sütiskönyv egyébként, sütöttem is már belőle többször, de nem tudom, hogy az én hibám-e, vagy valahol elcsúszott a fordítás, de a sütési időkkel vigyázni kell. Igaz, hogy fagyasztott volt az áfonya, nyilván jobban folyt a leve, de sokkal tovább sütöttem, mint ahogy az írva volt. A második szakaszban sütöttem az előírás szerint 20 percet 180°C-on, és utána még kb 40 percet 200°C-on, és így lett jó. Aki megsüti figyeljen erre nagyon oda, vagy süsse elő a tésztát teljesen üresen.


Áfonyatorta

Hozzávalók:

A tésztához:
  • 300 g liszt
  • 120 g vaj
  • 50 g disznózsír ( aki nem tud/akar zsírt használni 30g vajat használjon)
  • 30 g cukor
  • 1/2 kk só
  • 1 tojás
  • 3-4 ek. jeges víz
  • liszt a nyújtáshoz
A töltelékhez:
  • 750 g áfonya
  • 120 g cukor
  • 1 citrom leve és héja
  • 100 g reszelt mandula
  • 70 g édes morzsa
  • 2 tojás
  • 1/4 liter tejszín
  • 3 cl konyak
  • fél csomag színtelen tortazselé
A lisztet a kis kockákra vágott vajjal, a disznózsírral, a cukorral és sóval kézzel finom morzsalékká dörzsöljük.
Hozzáadjuk a tojást és a jeges vizet, majd összegyúrjuk, a munkalapon a lehető legkevesebb mozdulattal cipóvá formázzuk, s azt fóliába csomagolva 1-2 órán át a hűtőszekrényben pihentetjük.
A sütőt 180 fokra előmelegítjük és kikenjük a gyümölcstortaformát.
A tésztát kb. 45 cm átmérőjű kerek lappá nyújtjuk, és kibéleljük vele a formát. A szélét jól odanyomkodjuk, a kiálló részeket levágjuk. Az alapot villával több helyen megszurkáljuk.
Az áfonyát egy tálban összekeverjük a cukor felével, valamit a citrom levével és lereszelt héjával.
A mandulát az édes morzsával összekeverve a tésztára szórjuk, majd erre öntjük az áfonyát. Amennyire lehet, elsimítjuk.
A középső sínen kb. 20 percig sütjük.
Ezalatt összekeverjük a tojást a tejszínnel, a konyakkal és a megmaradt cukorral, majd a keveréket az elősütött tésztára öntjük.
További 15-20 percet alatt világosbarnára sütjük, majd hűlni hagyjuk.
A tortazselét a használati utasítás szerint elkészítjük és bevonjuk vele a tortát.

Szerintem a tortazselé egyáltalán nem kell rá, mert amúgy is szép laposra sül, meg egyszerűen kár elrontani vele, ellenben egy kis tejszínhab jól jöhet mellé. Én édes morzsa helyett búzacsírát használtam, de abból kevesebbet. Igazság szerint már belöktem sülni a tortát, mikor észbe kaptam, hogy egyáltalán nem szórtam meg a tésztát, úgyhogy gyorsan kivettem, leöntöttem róla a gyümölcsöt aztán megszórtam és vissza az egészet :) Meg most láttam, hogy a konyak is kimaradt. Ettől függetlenül jó lett (;

Magyar Könyvklub - A sütés iskolája, 1997

Nincsenek megjegyzések: